Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2022

Δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση για τα άτομα με προβλήματα ακοής και Κώφωση

Παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία

Το σχολείο μας κάθε χρόνο στις 3 Δεκέμβρη, έχοντας ως προτεραιότητα την καλλιέργεια του αλτρουισμού και της ενσυναίσθησης στους μαθητές μας τόσο για να ανθρώπινα δικαιώματα όσο και για τα άτομα με αναπηρία, διοργανώνει δράσεις ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και συμμετοχής σχετικά με κάποια μορφή αναπηρίας. Τη φετινή χρονιά αναπτύχθηκε ένα project τριήμερων δράσεων που περιλαμβάνει δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση για τα άτομα με προβλήματα ακοής και Κώφωση.

1η ημέρα δράσεων

Οι μαθητές της Ε και ΣΤ δημοτικού είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στη δράση "Αθλούμαι - Οραματίζομαι και στοχεύω ψηλά ακούγοντας την ψυχή μου" που διοργανώνεται από την Ελληνική ομοσπονδία Αθλητισμού Κωφών. Το πρόγραμμα περιελάμβανε την παρουσίαση πρακτικών και αθλημάτων της ομοσπονδίας και έπειτα τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν, να κάνουν ερωτήσεις και να μάθουν από Κωφό ολυμπιονίκη (με τη βοήθεια διερμηνέα) για τις εμπειρίες από τη ζωή του, τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει αλλά και για το όραμά του για το μέλλον. Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και ήταν πολύ συμμετοχικοί, ενώ έμαθαν πολλά για τον τρόπο εκπαίδευσης των Κωφών και τη νοηματική γλώσσα. Στο τέλος οι μαθητές, βγήκαν στο γήπεδο ποδοσφαίρου και έπαιξαν ποδόσφαιρο Κωφών τοποθετώντας βαμβάκι ή ωτασπίδες που είχαν προμηθευτεί οι ίδιοι, με διαιτητή τον Κωφό Ολυμπιονίκη. Αντιλήφθηκαν πολύ γρήγορα τις δυσκολίες του παιχνιδιού και το πλήθος που παρακολουθούσε το παιχνίδι χειροκροτούσε μόνο στη νοηματική γλώσσα. Σημαντική ήταν η συμβολή των δύο καθηγητών φυσικής αγωγής της κυρίας Κράνια Κυριακής και του κυρίου Ροδοβίτη Γιώργου.

2η και 3η μέρα δράσεων

Για τους μαθητές των τάξεων Α-Δ δημοτικού εκπονήθηκαν και υλοποιήθηκαν από τις δύο εκπαιδευτικούς του τμήματος ένταξης Τσιότσικα Μαγδαληνή και Πλεμμένου Ειρήνη δύο project. Τα δύο project είχαν την ίδια δομή με διαφορετικό υλικό προσαρμοσμένα στις παραπάνω τάξεις. Αρχικά οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με φωτογραφίες διάσημων κωφών και μέσα από διερευνητική μάθηση κατάφεραν να αντιληφθούν την κοινή αναπηρία, έπειτα μάντεψαν το επάγγελμά τους, συνδέθηκε διαθεματικά με τις πέντε αισθήσεις, κλήθηκαν να βρουν θετικά και αρνητικά της αναπηρίας, έμαθαν για την εκπαίδευσή τους, αλλά και τη δυνατότητα να κάνουν φίλους από σχολεία ακουόντων και Κωφών. Προβλήθηκαν σχετικά βίντεο και ακολούθησε η ανάγνωση δύο βιβλίων, τα οποία και συζητήθηκαν. Οι αρχικές απαντήσεις των μαθητών καταγράφηκαν σε χαρτί μέτρου ενώ στο τέλος της παρουσίασης οι μαθητές απάντησαν σε παρόμοιες απαντήσεις ώστε να αξιολογηθεί η επιτυχία της δράσης. Τέλος ακολούθησε βιωματική μάθηση, οι μαθητές σχεδίαζαν με τα χέρια τους το ελληνικό νοηματικό αλφάβητο, έφτιαξαν το όνομά τους στη νοηματική, έκαναν χειλανάγνωση, και έπαιξαν παντομίμα. Με τη βοήθεια της καθηγήτριας των εικαστικών τα τμήματα έφτιαξαν το δικό τους παιχνίδι παντομίμας. Η παρουσίαση έγινε στο πρόγραμμα canva και τα βιβλία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν: Μόζα η γάτα - Η λευκή Μόλη, Σταματοπούλου, Ι., εκδ. Κέδρος (α & β δημοτικού) και Έχω Κώφωση, επιμ. Ελένη Λαζαράτου, εκδ. Ζωή και Μάθηση (γ & δ δημοτικού).