Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2025
ΔΡΑΣΗ: ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Δήμου Αχαρνών «Διέξοδος», σε συνεργασία με τον Εθνικό Οργανισμό Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Εξαρτήσεων (ΕΟΠΑΕ), υλοποίησε, στις 16 και 24/10/2025, παρέμβαση Πρόληψης της Βίας και της Επιθετικότητας στα τμήματα Ε1 και ΣΤ1 του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αχαρνών, ύστερα από σχετικό αίτημα της Διεύθυνσης του σχολείου.
Οι συναντήσεις, κάθε μία διάρκειας 2 διδακτικών ωρών, είχαν ως κεντρικό σκοπό την πρόληψη της βίας και της επιθετικότητας σε μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων που ενισχύουν την ενσυναίσθηση, τη μη βίαιη επικοινωνία και τη συνεργασία:
Στο πλαίσιο της γνωριμίας με τους μαθητές, και αφού θέσαμε τους όρους συμμετοχής και συνεργασίας τους για την ομαλή διεξαγωγή της παρέμβασης, ανοίξαμε έναν σύντομο κύκλο σύνδεσης, όπου το κάθε παιδί μοιράστηκε το όνομά του και ένα φρούτο που του αρέσει.
Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε στοχευμένη συζήτηση για την έννοια της βίας και την κουλτούρα της μη βίας, εμπλουτισμένη με καταιγισμό ιδεών και σχετικά παραδείγματα από τα ίδια τα παιδιά. Σκοπός ήταν, οι μαθητές/τριες μέσα από τα δικά τους παραδείγματα, που αντλούσαν κυρίως από την βιωματική εμπειρία τους, να κατανοήσουν πως η εδραίωση της κουλτούρας της συνεργασίας και η ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας προλαμβάνουν/επιλύουν τις συγκρούσεις.
Ακολούθησε το βιωματικό παιχνίδι ρόλων «Η Σκηνή της Διαφωνίας», το οποίο διαδραματίστηκε με διαφοροποιήσεις στην τελική έκβαση/επίλυση της σύγκρουσης, από αυτό που είχε δοθεί στις κάρτες των ομάδων. Στις εναλλακτικές αυτές εκδοχές, η σύγκρουση εκτυλίχθηκε σύμφωνα με το σενάριο, όμως οι μαθητές αυτοσχεδιάζοντας έδωσαν διαφορετικές, αλλά άμεσες λύσεις, δοκιμάζοντας στην πράξη είτε μη βίαιες στρατηγικές επικοινωνίας, είτε αναζήτησης/διεκδίκησης βοήθειας από σημαντικούς άλλους.
Η άσκηση «Τα παπούτσια του άλλου» βοήθησε τους μαθητές να μπουν στη θέση του θύτη, του θύματος και του παρατηρητή, να καταγράψουν συναισθήματα και σκέψεις και να αντιληφθούν τις συνέπειες της επιθετικότητας.
Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με μια συλλογική κατασκευή, το «Δέντρο της Συνεργασίας», όπου στο πλαίσιο μικρών ομάδων, κάθε παιδί έγραψε σε ένα φύλλο έναν πρακτικό τρόπο με τον οποίο μπορεί να συμβάλει στη μείωση της βίας στο σχολείο. Τα φύλλα τοποθετήθηκαν στο κοινό, ομαδικό δέντρο ως οπτική υπενθύμιση της δέσμευσης των μαθητών.
Οι δραστηριότητες των συναντήσεων σχεδιάστηκαν ώστε να είναι συμμετοχικές, απλές στην εφαρμογή και προσαρμόσιμες στην δυναμική της ομάδας/τμήματος, με έμφαση στην ενεργοποίηση θετικών συμπεριφορών και στην ενίσχυση της ομαδικής συνοχής.
Η ενεργή συμμετοχή των μαθητών/τριών υπήρξε καθολική, η συνεργασία τους εντυπωσιακή για το στάδιο ψυχοκοινωνικής ωρίμανσης τους και η ανατροφοδότηση του συντονιστή της παρέμβασης θετική και ενθαρρυντική για την υλοποίηση ανάλογων παρεμβάσεων.
Ο Συντονιστής της παρέμβασης
Τριανταφύλλου Παναγιώτης
Κοινωνιολόγος – Εγκληματολόγος
Επιστημονικό Στέλεχος της «Διεξόδου»




